Emne: Noen vanlige spørsmål og svar

Hvordan oppretter jeg bilen min på servicehefte.net ? Koster det noe ?

Å bruke servicehefte.net er helt gratis!
En enkel veiledning for å komme igang finner du her: http://www.servicehefte.net/forum/viewtopic.php?id=8

Kan jeg redigere eller slette alle mine service objekter ?

Ja det kan du. Men merk at etter 21 dager kan du ikke lenger slette, heller ikke redigere Merke, Reg.Nr, VIN, årsmodell og reg dato. Unntaket er dersom du benytter ekstra redigeringstid, denne aktiveres ved å klikke "+ 7 dager" når du er inne i redigeringsbildet, og kan benyttes kun 1 gang pr objekt. Du kan godt bruke denne ekstra redigeringstiden om f.eks. 1 år, 7 nye dager gjelder fra tidspunktet du velger å ta det ibruk. Det er kun brukeren som oppretter objektet som kan benytte ekstra redigeringstid.

Jeg ønsker ikke at andre skal kunne se min bil, er dette mulig ?

Ja, det kan du selv velge. Gå inn på "Objekt data" -> "Tilgangskoder" og klikk knappen "Endre Status" under overskriften "Synlighet". Dersom denne nå står "PRIVAT" betyr det at ingen andre kan finne bilen din via søk o.l.
Ønsker du at andre skal kunne finne bilen din men ikke lese service poster, klikker du knappen "Endre tilgang" under overskriften "Lesetilgang" på samme side istedet.

Jeg ønsker ikke at andre skal kunne lese chassisnummeret på min bil, hvordan skjuler jeg slike data ?

Dersom du ikke vil at andre skal lese denne type data, setter du objektet ditt (i dette tilfellet: bilen) med synlighet "PRIVAT" under "Objekt data" -> "Tilgangskoder".
Når det er sagt så er bilens VIN (chassisnummer) uansett synlig på en rekke nettsteder for delekjeder etc dersom man taster inn bilens reg.nr. i tillegg til at dette ofte er synlig i bilens frontrute. VIN er altså ikke "hemmelig".

Hvordan flytter jeg bilens servicehefte til ny eier ?

Ny eier må selv hente inn bilens servicehefte. Som selger må du videreformidle bilens MOVE-Kode som du finner under under "Objekt data" -> "Tilgangskoder". Der kan du printe ut MOVE-Kode hvor det også er forklart hvordan dette gjøres.

Kan jeg fjerne bilen fra listen min ? Jeg eier den ikke lenger.

Ja det kan du. Velg "Rediger" under objekt data, velg "Fjern" og bekreft. Bilen er da ikke lenger tilknyttet din brukerprofil.
Du mottar da en epost som bekrefter/varsler at bilen er fjernet. Der oppgis også instruksjoner om hvordan du evt kan hente den tilbake igjen.

Kan jeg skrive ut komplett service historikk ?

Ja det kan du. Velg "Se servicepost" ved aktuelt service objekt, øverst til venstre i oversikten over alle service poster ligger et skriver ikon. Klikk på denne for å gå til utskrifts panelet og velg hva du vil skrive ut og ikke. Der ser du også hva du har skrevet ut tidligere og når.

Kan jeg redigere eller slette alle mine service logger ?

Ja det kan du. Men merk at etter 21 dager kan du kun redigere filvedlegg og bilder, redigere synlighetspreferanser samt legge inn eventuell tilleggsnotat til opprinnelig beskrivelse.
Unntaket er dersom du benytter ekstra redigeringstid, denne aktiveres ved å klikke "+ 7 dager" når du er inne i redigeringsbildet, og kan benyttes kun 1 gang pr post. Du kan godt bruke denne ekstra redigeringstiden om f.eks. 1 år, 7 nye dager gjelder fra tidspunktet du velger å ta det ibruk. Merk at endring av beskrivelse under en slik tilleggstid visualiseres med en "beskrivelse endret" dato.
Du kan imidlertid ikke redigere eller slette service poster som er opprettet av andre (verksted, tidligere eier osv).

Hvorfor kan jeg ikke redigere alle data når jeg selv ønsker ?

Et servicehefte -eller en service logg -bør være så korrekt som mulig da dette gir et godt innblikk i vedlikeholds historikk samt at det gir mere troverdighet den dagen objektet evt. skal videreføres til ny eier.
Det er da en trygghet for ny eier at essensielle lagrede data ikke er endret "til det bedre" rett før et salg uten at dette er synliggjort på et vis. Man kan aldri sikre seg mot dette 100%, men et ærlig servicehefte er utvilsomt bedre enn et pyntet servicehefte.
Har man dette i bakhodet underveis kan man med god samvittighet videreføre et online servicehefte til ny eier som en god dokumentasjon på objektets service historikk.

Jeg ønsker ikke at andre skal kunne lese service historikk på min bil, er dette mulig ?

Ja, det kan du selv velge. Gå inn på "Objekt data" -> "Tilgangskoder" og klikk knappen "Endre tilgang" under overskriften "Lesetilgang". Dersom denne nå står "Begrenset" betyr det at ingen andre kan lese service historikk uten bruk av READ-Kode. En slik kode må du som eier opprette og formidle til de som eventuelt skal få innsyn.
Ønsker du at noen andre brukere skal kunne lese service poster jevnlig kan du tildele SHARE-Tilgang pr. bruker. Dette kan du lese mer om her: http://www.servicehefte.net/forum/viewtopic.php?id=29

Må jeg definere leserettigheter på enkelte serviceposter dersom jeg har aktivert begrenset lesetilgang på objektet ?

Nei det trenger du ikke, ingen poster vil være synlig uansett når du har aktivert READ-Kode.
Unntaket er dersom du tildeler en annen bruker lesetilgang enten via READ-Kode eller SHARE-Kode og du ikke ønsker at den type tilgang skal kunne lese alle postene. Da bør du definere lesetilgang under de postene du vil skjule samt tildele READ eller SHARE nivå "Normal". Definert lesetilgang visualiseres i servicelisten ved rødt eller grønt utropstegn: Rødt betyr at posten kun er synlig for eier og grønn betyr kun synlig for innloggede brukere (hold musepeker over ikon for hjelpeforklaring). En bruker med SHARE-Tilgang må være innlogget for å bruke denne tilgangen, ergo kan denne brukeren lese alle poster uten -eller med grønt -utsropstegn - men ikke lese de med rødt utropstegn med mindre SHARE-Tilgang er definert med FULL tilgang.

Kan jeg legge inn service og reparasjonsdata som er utført tidligere ?

Ja selvfølgelig, her kan du legge inn hele bilens tidligere historikk om du ønsker det. Du kan f.eks. skanne tidligere fakturaer eller skanne alle sidene fra bilens servicehefte og legge inn sammen med en enkel tekst slik at du lett finner tilbake til alle utførte operasjoner.

Kan andre se private data som mitt navn og adresse mm via bilen min på servicehefte ?

Nei, ingen eierinformasjon er synlig. Men navnet ditt fremkommer under service poster du selv oppretter. Brukernavn, adresse, epost og telefon nummer er aldri synlig.

Kan jeg bruke servicehefte til plenklipperen min ?

Ja selvfølgelig, opprett nytt serviceobjekt og velg passende objekt type fra den første rullegardin menyen. Finner du ingen som passer kan du velge "Annet" og egenkomponere innhold i de feltene som ikke nødvendigvis er aktuelle (VIN, Reg.Nr osv).

** Jeg ber om forståelse for at servicehefte.net er utviklet på hobbybasis og vedlikeholdes deretter **